Partner serwisu
Drogi i autostrady

Będzie nowa droga krajowa nad morzem? MI odpowiada

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
26-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
26-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
MI/RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Będzie nowa droga krajowa nad morzem? MI odpowiada
fot. GDDKiA
Posłowie apelują o podniesienie rangi drogi wojewódzkiej nr 214, łączącej Warlubie z Łebą, i zaliczenie jej do sieci dróg krajowych. Argumentują, że trasa ma kluczowe znaczenie dla komunikacji, gospodarki i bezpieczeństwa regionu, zwłaszcza w kontekście planowanej elektrowni jądrowej oraz rozwoju portów morskich. Ministerstwo Infrastruktury studzi jednak oczekiwania – priorytetem pozostaje realizacja już zaplanowanej sieci autostrad i ekspresówek.

Posłowie Henryka Krzywonos-Strycharska i Rafał Siemaszko zgłosili się do ministra infrastruktury z apelacją w sprawie przebudowy drogi wojewódzkiej nr 214 na odcinku Warlubie – Łeba oraz zaliczenia jej do kategorii dróg krajowych.

Jak argumentują, DW214 odgrywa istotną rolę komunikacyjną i gospodarczą – zarówno na poziomie regionalnym, jak i krajowym. Stanowi alternatywną trasę dla płatnych autostrad, a zarazem kluczowe połączenie łączące centralne obszary Pomorza z autostradą A1 oraz drogą ekspresową S6. Uwzględniając aktualne i przyszłe potrzeby infrastrukturalne, w tym planowaną budowę elektrowni jądrowej, rozwój portów morskich oraz wzmacnianie systemu bezpieczeństwa i obronności państwa, konieczna jest przebudowa oraz zwiększenie rangi tej trasy.

Posłowie uważają, że modernizując i zaliczając tę drogę wojewódzką do kategorii dróg krajowych, uda się stworzyć spójny i bezpieczny system transportowy, który poprawi dostępność terytorialną Pomorza, umożliwi sprawne przemieszczanie się mieszkańców i transport towarów, wesprze rozwój lokalnej i regionalnej gospodarki, podniesie poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego, umożliwi szybki i efektywny transport wojsk i sprzętu w sytuacjach kryzysowych oraz zapewni lepszą integrację regionu z krajową i europejską siecią transportową. Co na to resort?

Ministerstwo realizuje swój cel

Odpowiedzi na pytania posłów udzielił sekretarz stanu w resorcie – Stanisław Bukowiecki. Jak wskazał na wstępie, Ministerstwo Infrastruktury skupia się na dokończeniu określonej w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 maja 2004 r. w sprawie sieci autostrad i dróg docelowej sieci autostrad i dróg ekspresowych w Rzeczypospolitej Polskiej.

– Obecnie realizowane są inwestycje drogowe, które stanowią nowe ciągi komunikacyjne zdefiniowane w kluczowych dokumentach i programach krajowych. W ciągu najbliższej dekady powstaną nie tylko kolejne odcinki autostrad i dróg ekspresowych, ale także dróg krajowych i obwodnic. Jednym z priorytetów Ministerstwa Infrastruktury w kontekście infrastruktury drogowej wypełnianym poprzez podejmowanie wysokonakładowych inwestycji jest m.in. realizacja docelowego układu dróg ekspresowych i autostrad, który został określony ww. przepisami prawa. Resort infrastruktury po realizacji wskazanego priorytetu analizować będzie dalsze, istotne potrzeby inwestycyjne dotyczące krajowego układu dróg szybkiego ruchu – objaśnił.

Co z DW214?

Odnosząc się do kwestii zaliczenia drogi wojewódzkiej nr 214 do kategorii dróg krajowych, wiceminister przypomniał, że szef resortu infrastruktury, w porozumieniu z ministrami właściwymi do spraw administracji publicznej, spraw wewnętrznych oraz Ministrem Obrony Narodowej, po zasięgnięciu opinii właściwych sejmików województw, a w miastach na prawach powiatu – opinii rad miast, w drodze rozporządzenia, zalicza drogi do kategorii dróg krajowych, mając na uwadze kryteria zaliczenia określone w przedmiotowej ustawie.

Drogi te powinny spełniać kryteria funkcjonalne zawarte w ustawie o drogach publicznych, a DW214 nie spełnia niektórych z nich.

– Kryterium określone w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o drogach publicznych, które wskazuje, że do dróg krajowych zalicza się drogi stanowiące inne połączenia zapewniające spójność sieci dróg krajowych znajduje zastosowanie na etapie tworzenia planów budowy sieci dróg krajowych w celu zapewnienia ciągłości tej sieci. Jednak stosowanie tego kryterium przy planowaniu uzupełnienia już ukształtowanej sieci dróg krajowych prowadziłoby do sytuacji, w której każdy ciąg dróg łączący punkty na drogach krajowych spełniałby przedmiotowe kryterium spójności sieci dróg krajowych i możliwe byłoby zaliczenie go do kategorii dróg krajowych, pomimo iż mógłby nie spełniać pozostałych wymogów zawartych w przepisach ustawy. Odnosząc się do wskazanego kryterium – drogi alternatywne do autostrad płatnych należy wskazać, że droga krajowa nr 91 pełni funkcję drogi alternatywnej do autostrady A1 – wyjaśnił Bukowiec, podkreślając, że podstawową cechą kształtowania sieci dróg krajowych jest zapewnienie właściwych połączeń międzyregionalnych w skali kraju.

Dodał przy tym, że dostępność komunikacyjna wewnątrz regionów powinna być zapewniona poprzez sieć dróg wojewódzkich połączonych funkcjonalnie z ponadregionalną siecią dróg krajowych oraz dróg powiatowych i gminnych, a zaliczenia dróg do kategorii dróg krajowych nie spowodują automatycznie poprawy ich warunków ruchu.

Wiceminister odniósł się również do przytoczonego przez posłów dojazdu do planowanej elektrowni jądrowej, wskazując, że dojazd zostanie zapewniony przez przewidzianą do realizacji drogę krajową, która zapewni połączenie elektrowni z S6 – węzeł Łęczyce. Przypomniał ponadto, że na Pomorzu w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 r.) trwa obecnie realizacja wielu inwestycji, jak chociażby S6 od Szczecina do Trójmiasta, w związku z czym – mimo że Bukowiec dostrzega znaczenie DW214 dla regionu – resort nie przewiduje uzupełnienia sieci dróg krajowych o ten nowy element.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MI: Część towarów przyjeżdżających koleją zawracana na Białoruś

Intermodal i logistyka

MI: Część towarów przyjeżdżających koleją zawracana na Białoruś

Kasper Fiszer 07 sierpnia 2025

GDDKiA nie przejmie „krajówek” na terenie miast na prawach powiatu

Polityka i prawo

Obwodnica Wolbromia ze wsparciem rządu? MI odpowiada

Drogi i autostrady

Niemcy przegrali w sądzie ws. terminala w Świnoujściu

Intermodal i logistyka

Nowe zasady podziału rezerwy subwencji ogólnej. MI tłumaczy

Polityka i prawo

Zobacz również:

MI: Część towarów przyjeżdżających koleją zawracana na Białoruś

Intermodal i logistyka

MI: Część towarów przyjeżdżających koleją zawracana na Białoruś

Kasper Fiszer 07 sierpnia 2025

GDDKiA nie przejmie „krajówek” na terenie miast na prawach powiatu

Polityka i prawo

Obwodnica Wolbromia ze wsparciem rządu? MI odpowiada

Drogi i autostrady

Niemcy przegrali w sądzie ws. terminala w Świnoujściu

Intermodal i logistyka

Nowe zasady podziału rezerwy subwencji ogólnej. MI tłumaczy

Polityka i prawo

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij